연구보고서

내용
본 연구는 농촌지역 벽지노선의 공차운행 문제점과 대중교통서비스 사각지역 주민의 이동권을 확보하는 기능을 구현하는 수요응답형교통체계DRT 도입운영을 검토할 때 이용자 관점에서 어느 정도의 요금수준이 적정할지를 산정하는데 연구의 목적이 있다 이를 위해 DRT 도입에 대한 선호도를 가상선호의식조사Stated Preference SP를 통해 조사한 후 조건부 가치측정법Contingent Valuation Method을 적용하여 DRT의 편익에 대한 이용요금의 지불의사액을 산정한다 분석결과 경제력이 낮은 농어촌지역의 사회적 약자가 평가하는 DRT의 가치는 1000원의 이용요금을 받는 노선버스 서비스 보다 개선되는 접근성의 가치 3885 원하는 시간대에 이용할 수 있는 편리성의 가치 3103 버스를 기다리지 않고 이용할 수 있는 편의성의 가치 3012가 높은 약 163873원 정도의 수준인 것으로 나타났다 이러한 분석결과는 DRT의 지속가능성을 담보할 수 있는 DRT 요금수준 결정을 위한 의사결정의 근거로 활용될 수 있을 것으로 판단된다
The purpose of this study is to estimate the appropriate Demand Responsive Transport DRT fare for bus users upon introduction of the system which is to improve ridership on economically nonprofitable routes and to conform to the mobility right of those living in presently nonserviced rural areas For this a stated preference SP survey was adopted to assess respondents preferences regarding DRT introduction while the contingent valuation method CVM was used to calculate their willingness to pay WTP for DRT services The analysis results show that compared to the existing bus services with a 1000 won bus fare the value of DRT is considered to be 3885 3103 and 3012 higher in terms of overall assessment usability and convenience respectively The results of this study are expected to facilitate the decision making aimed at setting the appropriate DRT fare and implementing a DRT system that meets sustainability requirements
The purpose of this study is to estimate the appropriate Demand Responsive Transport DRT fare for bus users upon introduction of the system which is to improve ridership on economically nonprofitable routes and to conform to the mobility right of those living in presently nonserviced rural areas For this a stated preference SP survey was adopted to assess respondents preferences regarding DRT introduction while the contingent valuation method CVM was used to calculate their willingness to pay WTP for DRT services The analysis results show that compared to the existing bus services with a 1000 won bus fare the value of DRT is considered to be 3885 3103 and 3012 higher in terms of overall assessment usability and convenience respectively The results of this study are expected to facilitate the decision making aimed at setting the appropriate DRT fare and implementing a DRT system that meets sustainability requirements
목차
Ⅰ 서 론
Ⅱ 이론 및 선행연구 검토
1 조건부 가치측정법
2 선행연구 검토
Ⅲ 자료 수집 및 특성 분석
1 자료 수집
2 특성 분석
1 경제적 특성
2 교통수단 이용특성
3 버스서비스 만족도 및 DRT 선호도
Ⅳ 수요응답형교통체계 이용요금 가치 추정
1 추정 모형
2 추정 변수
3 추정 결과
Ⅴ 결 론
REFERENCES
저자소개
Ⅱ 이론 및 선행연구 검토
1 조건부 가치측정법
2 선행연구 검토
Ⅲ 자료 수집 및 특성 분석
1 자료 수집
2 특성 분석
1 경제적 특성
2 교통수단 이용특성
3 버스서비스 만족도 및 DRT 선호도
Ⅳ 수요응답형교통체계 이용요금 가치 추정
1 추정 모형
2 추정 변수
3 추정 결과
Ⅴ 결 론
REFERENCES
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